Weight in Motion – weegsensoren plaatsen op weeglocatie
Opdracht | WIM, weegsensoren, opnieuw plaatsen |
Aannemer | – |
Opdrachtgever | Rijkswaterstaat – Cofely |
Locatie | Verschillende locaties langs de A2, A15 en A28 |
Werkzaamheden
De weegsensoren van Kistler raken door het intensieve wegverkeer regelmatig buiten gebruik. De sensoren worden als het ware uit de weg gereden omdat ze onvoldoende in het wegdek verankerd zijn. Dit doet zich met name voor bij ZOAB (zeer open asfaltbeton). Wanneer het WIM-systeem niet werkt, kan er niet worden gehandhaafd.
Op verzoek van Rijkswaterstaat heeft Burdie zich gebogen over de vraag ‘Hoe kunnen deze sensoren blijvend in het wegdek worden verankerd?’. De oplossing? Burdie freest in het asfalt een vak zo breed als de rijbaan. Dit vak wordt gevuld met het sneluithardende asfaltreparatiemortel Burdie Roadsafe®. Er wordt vervolgens een zaagsnede gemaakt. In samenwerking met BAM Verkeerstechniek plaatst Burdie de sensor van Kistler in de zaagsnede. Burdie Roadsafe® houdt de sensor blijvend op zijn plaats. Hierdoor is Rijkswaterstaat ervan verzekerd dat de sensor duurzaam in het asfalt is geïnstalleerd.
In het laboratorium van KOAC-NCP zijn testen uitgevoerd om te beoordelen of de oplossing van Burdie duurzaam is. De testresultaten zijn positief. Voor meer informatie vraag het rapport van KOAC-NCP aan. Inmiddels heeft Burdie deze werkwijze op verschillende locaties lang de A2, A15 en A28 succesvol toegepast.
Resultaat
WIM is duurzaam in het wegdek verankerd. Hierdoor kan handhaving zonder problemen of onderbrekingen plaatsvinden.