Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier – probleem met het wegdek
Opdracht | Probleem met het wegdek |
Aannemer | – |
Opdrachtgever | Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier |
Locatie | Meerdere locaties |
‘Probleem met het wegdek’ succesvol behandeld met Burdie Roadsafe®
Al decennialang worden hoogovenslakken gebruikt als fundament bij de aanleg van wegen. De slakken zijn een restproduct bij het winnen van metaal. Het materiaal leek perfect te zijn als fundering onder de wegverharding: relatief goedkoop en Nederland was ontdaan van overtollig afval. Een win-win situatie, zou u denken…
Een laag met slakken die verdicht wordt, heeft hydraulische eigenschappen; er ontstaat een mate van binding. Als dit proces is voltrokken ontstaat er gasvorming. Het gas bouwt een krachtige druk op en spat uiteindelijk weg, soms omhoog. Dit resulteert in karakteristieke stulpen op het asfalt, die vergelijkbaar zijn met flinke boomwortels die naar boven zijn gegroeid.
Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) heeft veel van deze ‘probleemwegdekken’ in zijn bezit. In het verleden hebben zij met diverse partijen geprobeerd om deze problematiek te verhelpen. Dit was helaas geen succes en bleek in veel gevallen financieel of verkeerstechnisch te ingrijpend te zijn. HHNK schakelde in 2019 Burdie B.V. in en sindsdien zijn de locaties, naar tevredenheid, met Roadsafe® gerepareerd.
Succesvolle aanpak
Burdie BV is gespecialiseerd in het professioneel behandelen van de meest uiteenlopende vloeroppervlakken en heeft met haar aanpak veel succes met de reparatie van schades op wegdekken. Johan Burggraaf vertelt over hun effectieve reparatieproces van probleemgebieden op het wegdek: ‘Op het punt van scheurvorming openen wij zowel het asfalt als de slakkenbaan. Daarna worden de toekomstige spatgassen opgevangen met hoogwaardig materiaal. De asfaltconstructie vullen wij met Burdie Roadsafe® en wij strooien deze af met een duurzaam split, genaamd Luvo 8. Na deze verzegeling heb je een opbouwmethode die spatkrachten opvangt en scheuren niet meer toelaat.’
In 2019 zijn er dertien van deze probleemlocaties met succes behandeld. ‘Hoewel er op een vrij minimalistische manier is gehandeld, blijkt het tot op heden toch zeer effectief te zijn. Dit blijkt onder andere uit het feit dat bij de opdrachtgevers de scepsis is omgeslagen in overtuiging, die zich op zijn beurt weer vertaald in een aanvraag voor een vervolg van 26 locaties in 2020’, vertelt Burggraaf tot slot.